Paniek

 

 

 

 

Paniek

 Naam: Fleur Spijkerman

Klas: 3T2

Docent: mevr.Scholten

 

 

1.Zakelijke gegevens

 A. De titel van het boek is Paniek

 B. De schrijfster van  het boek is Carry Slee

 C. De naam van de uitgever is Prometheus Lucifer Amsterdam. De eerst druk van het boek Paniek is in 2001. Het boek heeft in totaal 160 bladzijden.

 

2. Samenvatting van het boek

 Sasja’s ouders zijn gescheiden. Haar moeder heeft een nieuwe vriend en hij heet Koen. Ze gaat samen met haar moeder bij Koen en zijn zoon Felix wonen. Sasja kent Felix al van een schoolfeest waar ze met hem heeft gezoend. Maar verder vond ze hem niet leuk. Haar moeder en Koen weten dit niet. Als Sasja op haar kamer is om haar om te kleden heeft ze het gevoel dat er iemand is die naar haar kijkt. Eerst denkt ze nog dat ze het haar verbeeld maar dan ziet ze Felix. Ze schrikt heel erg en zegt dat hij weg moet gaan maar hij blijft gewoon staan. Felix zegt dat hij nu ook zeker weet dat Sasja ook op hem verliefd is. Hij geeft Sasja een zoen en gaat weg. Sasja is sprakeloos. Hij geeft haar zomaar een zoen en ze doet helemaal niks. Wat een vervelend kind denkt ze. Ze gaat naar school toe waar ze Lieke ziet haar beste vriendin. Ze wil het eerst vertellen maar doet het uiteindelijk toch niet. Daar zijn ook Jorrit en Ruben. Ze zijn beste vrienden. Jorrit vraagt wat er met Sasja is maar ze reageert een beetje vaag. Jorrit weet dat Sasja maandag haar spreekbeurt heeft en nog geen onderwerp. Hij zegt tegen Sasja dat hij nog wel een spreekbeurt thuis heeft liggen en dat ze hem binnenkort wel kan ophalen. Sasja is erg blij hoeft ze daar in ieder geval ook geen tijd meer aan te besteden. Jorrit heeft gelogen dat hij een spreekbeurt heeft om alleen maar met Sasja te zijn omdat hij haar zo leuk vind. Hij vraagt zijn zus Carolien om hulp en die zegt dat ze nog wel iemand kent die een spreekbeurt heeft. Ze zegt dat ze hem wel wil gaan halen op een voorwaarde namelijk dat Ruben verkering krijgt met de beste vriendin van Carolien ze heet Marloes. Jorrit vind dit goed dat kan hij wel regelen met Ruben want hij is altijd wel nuchter over meisjes. Hij gaat meteen naar hem toe maar Ruben is niet thuis. Jorrit gaat even op zijn kamer kijken en dan ziet hij op de computer van Ruben allemaal sites voor homo’s. Dit kan toch niet waar zijn denkt hij en hij rent geschrokken weg. Even later komt Ruben bij hem aan de deur. Als Ruben op Jorrit’s kamer is word het Jorrit te veel. Hij vraagt aan Ruben of hij homo is en Ruben trekt wit weg en geeft het uiteindelijk toe. Hij zegt tegen Jorrit dat hij het tegen niemand mag doorvertellen. En Ruben gaat weg. Jorrit is helemaal in de war en over een kwartier komt Sasja ook nog de spreekbeurt ophalen en die heeft hij helemaal niet. Hij besluit zelf die spreekbeurt op te halen. Als hij aankomt om de spreekbeurt op te halen blijkt het dat Carolien de spreekbeurt al op heeft gehaald. Hij fiets snel naar huis en vraagt aan Carolien of hij de spreekbeurt mag. Carolien wil eerst weten wat Ruben van Marloes vind. Jorrit word boos en zegt dat het niet kan en dat Carolien de spreekbeurt moet geven maar dat doet ze niet. Daar is Sasja, Jorrit doet de deur open en ze gaan samen naar zijn kamer. Daar komt Carolien aan. Jorrit denkt dat ze de spreekbeurt bij zich heeft maar dat is niet zo. Ze stelt zich voor aan Sasja en gaat daarna weer weg. Nu moet Jorrit wel eerlijk bekennen dat hij geen spreekbeurt heeft. Sasja word boos en loopt weg. Jorrit gaat boos naar Carolien en vraagt waarom ze die spreekbeurt niet had gegeven. Ze zegt dat Ruben eerst Marloes leuk moest vinden. Jorrit legt uit dat Ruben homo is. Carolien schrikt ook heel erg en verteld het direct aan Marloes. Marloes vertelt het door en het gaat al snel de hele school rond. Ondertussen gaat Jorrit naar Sasja om de spreekbeurt alsnog te geven. Hij legt Sasja het uit en ze begriipt het. Ze gaan naar haar kamer toe en ze zegt dat ze haar kamer een keer blauw wil gaan schilderen. Jorrit bied aan om haar binnenkort te gaan helpen met haar kamer. Sasja is blij omdat ze Jorrit erg leuk vind en ze nu ook minder bang hoeft te zijn voor Felix. Iedereen weet het nu op school van Ruben en hij word echt ontzettend gepest. Jorrit loopt het een beetje uit de weg want hij weet niet wat hij er mee moet. Gelukkig gaat hij s’middags met Sasja haar kamer schilderen dan heeft hij een beetje afleiding. Die middag is het erg gezellig met Sasja en hij gaat tevreden naar huis de kamer is al bijna klaar de volgende keer gaan ze verder. Sasja is nu al ontzettend blij met haar kamer en laat het aan haar moeder zien die vind het ook ontzettend mooi. Ze zegt dat Sasja vannacht maar op het zolder moet gaat slapen omdat ze niet in die verf lucht kan gaan slapen. Eerst wil Sasja niet op het zolder slapen omdat die deur niet op slot kan en ze dan bang is dat Felix komt. Maar uiteindelijk hoort ze dat Felix bij een vriend gaat logeren en kan ze toch rustig op het zolder slapen. Sasja word s’nachts wakker van een geluid het zou haar moeder wel zijn denkt ze maar dan schrikt ze en ziet ze Felix in haar kamer staan. Hij wil haar verkrachten. Ze begint te huilen en op dat moment komt Koen binnen en pakt Felix aan. Sasja slaapt de rest van de nacht bij haar moeder. De volgende dag is er besloten dat Sasja en haar moeder weer in hun oude huis gaan wonen voor de veiligheid van Sasja. Jorrit word gebeld door Ruben en hij zegt dat hij van school gaat omdat hij het gepest niet meer aankan. Jorrit is ontzettend verdrietig en gaat naar school om Ruben nog over te halen. Maar dat lukt niet. Sasja gaat nog even met Ruben praten ondertussen word op school omgeroepen dat iedereen naar de gymzaal moet komen. Dan komt de aanvoerder van het basketbalteam op het podium en vertelt dat de wedstrijden morgen niet door gaan omdat ze bekend staan als een school waar homo’s gepest worden. Nick een andere jongen uit het basketbalteam gaat het podium op en zegt dat Ruben niet de enige is want hij is ook homo. Dan komt Ruben het podium op en zegt ik ben dus niet de enige hier. Ik ga niet naar een ander school want daar word ik ook weer gepest. Ik blijf hier. Iedereen is blij en opgelucht. Jorrit loopt naar Sasja om haar te bedanken voor het overhalen van Ruben. Hij bedankt haar en dan zoenen ze.

3. Over de auteur

 De auteur van dit boek is Carry Slee. Ze is geboren in 1949 in Amsterdam. Haar partner heet Elles en haar kinderen heten Nadja en Masja. Ze woont op het moment in Bergen. Haar hobby is schrijven en ze heeft een hekel aan vervelen.

Na haar middelbare school is ze naar de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht gegaan. En ze werkte een paar jaar als lerares in drama op het voortgezet onderwijs.

Ze maakte haar debuut in 1988 toen ze in het tijdschrift Bobo verhalen schreef over Keetje Karnemelk. In 1989 kwam haar eerste boek uit genaamd Rik en Roosje. Dit was een voorleesboek voor jonge kinderen. De jaren erna ging Carry Slee ook boeken voor oudere kinderen schrijven. Deze boeken werden razend populair. Ze ontving hiervoor ook veel nominaties en prijzen. 

 Voorbeelden van boeken die Carry Slee geschreven heeft zijn:

 Spijt

Afblijven

Pijnstillers

Razend

 

4. Over het boek

 

A Op de voorkant van boek staat een foto van Sasja en Jorrit. Deze foto’s staan op de voorkant omdat Sasja en Jorrit de twee hoofdpersonen in het boek zijn.

 B Nee het boek is niet aan een speciaal iemand opgedragen.

 C De plaatsen in het boek zijn:

 Sasja’s huis: hier speelt het verhaal zich af omdat Koen en Felix en Sasja en haar moeder wonen.

 Jorrit’s huis: hier speelt het verhaal zich af omdat Jorrit hier woont.

 Ruben’s huis: hier speelt het verhaal zich af omdat Ruben hier woont.

 School: hier speelt het verhaal zich af omdat iedereen hier op school zit.

 Het oude huis van Sasja: hier speelt het verhaal zich omdat Sasja en haar moeder hier later weer gaan wonen.

 D Vanuit welk perspectief is het verhaal geschreven?

 Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Sasja en van Jorrit.

 E Heeft het verhaal een open of gesloten einde?

 Het verhaal heeft een op zich wel een gesloten einde omdat alle problemen wel opgelost zijn maar het zou ook wel open kunnen zijn omdat je niet weet of Ruben echt niet meer gepest word.

 

5. Leeservaringen

 

1.Onderwerp

 1. Spreekt het onderwerp van het verhaal je aan of niet?

Het onderwerp spreekt mij op zich wel aan het is wel boeiend hoe iemand er mee omgaat als hij er in een keer achter komt dat hij homo is.

 2. Heeft het verhaal je nieuwe kanten van het onderwerp laten zien?

Ja ik snap namelijk de reactie wel van Jorrit toen Ruben zei dat hij homo was. Maar heb daarna ook wel geleerd dat het eigenlijk nog wel zijn vriend is en dat je dat gewoon moet respecteren.

 3. Is het onderwerp verassend uitgewerkt of behoorlijk voorspelbaar?

Ik vind dat het onderwerp wel verassend is uitgewerkt omdat ik vooral het einde niet verwachtte.

 4. Ben je door het verhaal aan het denken gezet?

Ja dat ze ook mensen die homo zijn moet respecteren.

 5. Is het uitgekomen wat je van tevoren van het verhaal verwachtte?

Ja eigenlijk wel want ik verwachtte wel dat Ruben niet echt van school zou gaan en dat hij uiteindelijk wel respecteert werd.

 6. Welke kanten van het onderwerp worden uitvoerig besproken en welke krijgen volgens jou te weinig aandacht?

Ik vind dat alle onderwerpen wel genoeg aandacht krijgen.

 

2. Gebeurtenissen

 1. Bevat het verhaal genoeg gebeurtenissen om je te blijven boeien?

Ja ik vind wel dat het verhaal genoeg gebeurtenissen bevat er gebeurd telkens wel weer iets waardoor het boeiend blijft.

 2. Zijn de gebeurtenissen geloofwaardig en waarschijnlijk?

Ja de gebeurtenissen zijn geloofwaardig en waarschijnlijk want alles kan in het echt ook gebeuren.

 3. Zit er genoeg tempo in het verhaal of valt het af en toe stil?

Ik vind dat er wel genoeg tempo in het verhaal zit alleen heel soms dan lees je de gedachten van die persoon en dat valt het een beetje stil.

 4. Zijn de gebeurtenissen verrassend, origineel en ongewoon of juist voorspelbaar en bekend?

Ik vind de gebeurtenissen wel verrassend en origineel want sommige dingen verwacht je niet. Ik vind de gebeurtenissen niet ongewoon want dit kan ook wel allemaal in het echt gebeuren.

 5. Staan er in het verhaal gebeurtenissen die je graag zou willen meemaken? Welke gebeurtenissen vooral? Waarom juist die?

Nee er staan geen gebeurtenissen in het verhaal die ik mee zou willen maken.

 6. Zijn de gebeurtenissen herkenbaar?

Nee de gebeurtenissen zijn voor mij niet herkenbaar.

 

3.Personages

 1. Kun je je goed verplaatsen in de problemen en gedachtewereld van de verhaalpersonen?

Ja ik kan mij wel goed verplaatsen in de gedachtewereld van Sasja omdat ik mij goed kan voorstellen dat ze bang is. En ook wel in de gedachtewereld van Jorrit omdat je natuurlijk wel schrikt als je beste vriend zegt dat hij homo is.

 2. Heeft het gedrag, een uitspraak of een gedachte van een van de personages je aan het denken gezet?

Ja de gedachte van Sasja waarom ze het niet tegen haar moeder of beste vriendin vertelde van Felix. Dat snap ik niet zo goed.

 3. Welke beslissingen die door de personages worden genomen vind jij vreemd of onbegrijpelijk?

Ik vind op zich beslissingen van de personages niet echt vreemd of onbegrijpelijk.

 4. Is de hoofdpersoon een held op wie je zou willen lijken? Wat spreekt je zo in hem aan?

Nee de hoofdpersoon is niet echt een held op wie ik zou willen lijken.

 5. Moet je zelf veel invullen over het innerlijk van de personages? Begrijp je ze goed of juist niet?  Waar ligt het volgens jou aan?

Ik hoef niet echt veel in te vullen over het innerlijk van de personages want hun gedachten worden wel duidelijk aangegeven en verteld.

 6. Veranderen de personages door wat ze meemaken en is dat begrijpelijk en aannemelijk?

Ja ze veranderen wel vooral Jorrit omdat hij eerst wel heel erg geschrokken is van Ruben en later gewoon weer normaal doet en het voor hem opneemt.

 4.Bouw

 1. Is het verhaal spannend opgebouwd? Wat maakt het of niet spannend?

Ja ik vind dat het verhaal wel spannend is opgebouwd want omdat er telkens weer iets nieuws begint waardoor de spanning erin blijft.

 2. Zijn er meer verhaallijnen en zijn die goed met elkaar verbonden

Ja er zijn meer verhaallijnen en die lopen in het begin allebei apart en een beetje aan het eind van het verhaal worden de verhaallijnen goed met elkaar verbonden.

 3. Bevat het verhaal tijdsprongen en terugblikken die het verhaal interessanter of juist onnodig ingewikkeld maken?

Ja alleen in het begin van dat Sasja en Felix elkaar al kennen door een schoolfeest van eerder maar dat maakt het niet echt ingewikkelder.

 4. Vind je de gebeurtenissen logisch op elkaar lijken?

Ja de gebeurtenissen lijken wel logisch op elkaar.

 5. Heeft het verhaal een ingewikkelde opbouw? Hoe komt dat?

Nee ik vind niet dat het verhaal een ingewikkelde opbouw heeft.

 6. Bevat het verhaal tijsprongen en terugblikken die het verhaal interessanter of juist onnodig ingewikkeld maken?

Ja alleen in het begin maar voor de rest niet echt.

 

5.Taalgebruik

 1. Zijn de zinnen makkelijk te lezen en bevat het verhaal weinig moeilijke woorden of juist niet?

Ja ik vind dat de zinnen wel makkelijk zijn te lezen en er staan ook geen moeilijke woorden in.

 2. Vind je het verhaal lastig of makkelijk om te lezen? Heeft het taalgebruik hier mee te maken?

Ik vind het verhaal wel makkelijk om te lezen omdat de woorden ook niet echt moeilijk zijn.

 3. Zitten er veel dialogen in het verhaal? Vind je dat plezierig of juist niet?

Nee er zitten niet zoveel dialogen in het verhaal.

 4. Bevat het verhaal veel beschrijvingen? Heeft dit gevolgen voor de leesbaarheid en het verteltempo?

Nee het verhaal bevat niet veel beschrijvingen. Dit bevat geen gevolgen voor de leesbaarheid en het verteltempo.

 6. Verwerkingsopdracht

 Stel je voor dat een van de personages tijdens de gebeurtenissen in het verhaal een dagboek bijhoudt. Verplaats je in dit personage en schrijf minstens vier korte stukjes die hij/zij in de loop van het verhaal in zijn/haar dagboek noteert.

Vier stukjes van Sasja’s dagboek

Lief dagboek,                                                                                                                       Maandag 21 januari 2013

Ik baal dat mijn moeder nu net met de vader van Felix gaat. Nu moet ik met hem in een huis wonen en we kennen elkaar ook nog van het schoolfeest van vorige jaar. Ik heb daar met hem gezoend het was eigenlijk niet eens de bedoeling maar ik weet ook niet hoe het kwam.

Lief dagboek,                                                                                                                       Dinsdag 22 januari 2013

Ik was vanochtend op mijn kamer toen ik dacht iets te horen en ik had gelijk daar stond Felix terwijl ik mij aan het omkleden was. Ik schrok me kapot. Hij begon over het schoolfeest en dat hij nu wel zeker weet dat ik hem leuk vind omdat ik niet reageer op zijn liefdes brieven. En toen gaf hij mij zomaar een zoen. Ik wist niet wat ik moest toen wat een vervelend kind.

Lief dagboek,                                                                                                                       Woensdag 23 januari 2013

Vandaag heeft Jorrit mij geholpen met het schilderen van mij kamer. Echt super lief. Ik vind hem echt leuk ik hoop dat hij mij ook leuk vind. Nu moet ik van Koen en mijn moeder op het zolder slapen omdat de verf lucht nog niet uit mijn kamer is. Baal wel want er zit geen slot op de deur dus Felix kan zomaar komen. Maar gelukkig hoorde ik net dat hij gaat logeren bij een vriend. Eindelijk eens een nacht om niet bang te hoeven zijn.

Lief dagboek,                                                                                                                     Donderdag 24 januari 2013

Ik woon weer met mijn moeder alleen niet omdat ze geen relatie meer heeft met Koen maar om Felix. Ze is er gelukkig achter gekomen dat hij mij de hele tijd lastig valt en voor mijn veiligheid gaan we weer in ons oude huis wonen. Ben echt blij alleen nu heeft Jorrit die hele muur wel voor niks geschilderd. Dat maakt ook verder niet uit heb geen last meer van Felix.